Washington

Här kommer bilder från Washington. Det blir troligen sista resbloggen.

Union station ligger mitt i Washington, ganska nära Capitolium. Jag gick dit och följde sedan parkstråket The National Mall fram till obelisken Washington Monument. Därifrån kunde jag zooma in Lincoln Monument, men det var för långt att gå dit. Däremot följde jag The Ellipse upp till Vita Huset, och återvände sedan längs G Street och F Street m m till stationen. Det ser kort ut på kartan, men det är en rejäl promenad. Den horisontella skalan på byggnaderna är jättelik. Bara Vita huset har en lite mer begränsad storlek. Framsidan var tyvärr avspärrad men man kunde komma ganska nära på baksidan. Också i Washington fanns det en en bekväm lounge för nattågsresenärer, där man kunde checka in bagaget. Ett mycket stort antal människor skulle med tåget mot New York, men jag hade genom bokningen fått plats i business class, och där var det rymligt och lugnt. Från Penn Station i New York kunde jag ta tunnelbanan upp till hotellet på Morningside Hights. Hela tågresan hade varit mycket lyckad.

Nu är det tisdag morgon i New York. Jag hinner gå på stan lite, innan jag skall bege mig till Newarks flygplats i eftermiddag.

Image

Tåget är framme i Washington.

Image

Den pampiga stationen i Washington. Härifrån leder en spikrak boulevard direkt till Capitolium.

Image

Capitolium sett lite från sidan.

Image

Capitolium från National Mall.

Image

National Mall mot Washington Memorial. Det är längre än det ser ut – bilden är zoomad.

Image

Washington memorial. Den restaureras efter skador i jordbävning 2011.

Image

Lincoln monument inzoomat.

Image

Handelsministeriet. Detta säger något om den stora horisontella skalan. Däremot är skyskrapor inte tillåtna i Washington.

Image

Vita huset från baksidan. Dör kunde man komma ganska nära.

Image

Detta var det närmaste man kunde komma Vita Huset från framsidan.

Image

En av huvudgatorna i Washington. Högre än så får man inte bygga.

Image

Madame Tussaud’s – ett gammalt hus inramat av nyare.

Image

Det finns ett antal gamla hus kvar i centrala Washington – men de är inklämda av nyare hus.

Image

Fler gamla hus i Washington.

Image

Sista bilden från Washington.

Leave a comment